Hem Fordon

Fordon

Superstark Scania för riktigt tunga transporter

Första Scania S 730 8x4/4 levererad

Scania S 730 - Strychacz
Foto: Scania
Publicerad 13 november 2018

Den allra första Scania S 730 8×4/4 har levererats till polska Strychacz som arbetar med specialtransporter.

Företaget arbetar med tunga transporter av allt från flygplan till stora tankar och man har idag 16 stycken Scania-bilar.

Annons
Annons

Nikola visar upp nya bränslecellslastbilen Tre

Siktar på den europeiska marknaden

Nikola Tre - illustration
Foto: Nikola Motor
Publicerad 12 november 2018

Amerikanska Nikola Motor Company presenterade nyligen sin senaste bränslecellslastbil Tre. De riktar med den nya modellen in sig på den europeiska marknaden där den anpassats för vikt och storlekskrav.

Tre utrustas med 800Vdc batterier och en bränslecell på 120 kW, vilket ger 500-1000 hästkrafter, och lastbilen kommer i 6×4- och 6×2-versioner. Intressant är också att företaget valt svenska Powercell som huvudsaklig leverantör av bränslecellsstackar.

Europeiska tester av modellen inleds i Norge under 2020 och produktion beräknas starta mellan 2022 och 2023.

Annons
Annons

Fraktar 2 miljoner ton malm med 90-tons Volvo FH16

Kör dygnet runt med 25 stycken ekipage

Publicerad 8 november 2018

Kaunis Iron som startat upp järnmalmsgruvan i Pajala ska frakta 2 miljoner ton malm per år. För att klara detta har man 90-tonsekipage som klarar att lasta hela 63 ton.

Bilarna är 25 stycken Volvo FH16 750 10×4 med ett 5-axlat släp med sidotipp har levererats av Volvo-återförsäljaren Wist. Påbyggnation och släp har levererats av SLP i Övertorneå.

I videon som producerats av Volvo Trucks hör du både ledning och chaufförer berätta. Låter det lockande att köra ett av dessa ekipage så söker Kaunis Iron fler chaufförer och du kan läsa mer om jobbet via länken nedan.

Annons
Annons

Rekordlång körsträcka på LNG med Iveco Stralis NP

1728 kilometer på en tankning

Iveco Stralis NP 460
Foto: Iveco
Publicerad 2 november 2018

Lastbilen en Iveco Stralis NP 4×2 dragbil med 460 hästkrafter och en treaxlad skåptrailer startade från London. Nästa tankning gjordes i Madrid, två och en halv dag senare, vilket var en sträcka på 1728 km.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen landade på 22,6 kg per 100 km. Totalt motsvarar det enligt Iveco en besparing av bränslekostnader med 40 procent jämfört med diesel. Officiellt har modellen en räckvidd på 1600 kilometer.

Annons
Annons

Lantmännen Agroetanol först ut med bioetanol-Scania

Första lastbilen med nya bioetanolmotorn på 13-liter

Scania - Lantmännen Agroetanol
Foto: Scania
Publicerad 30 oktober 2018

Det är väldigt passande att den första Scanian med den nya 13-liters bioetanolmotorn går till just Lantmännen Agreoetanol. Företaget driver Nordens största bioraffinaderi och kommer att leverera just etanol med lastbilen som körs av åkeriet Josef Lindberg i Sandarne.

Den nya bioetanolmotorn körs på ED95 och har 410 hästkrafter med ett vridmoment på 2150 Nm. Jämfört med dieselversionen sänker ED95 koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, och det sänker även utsläppen av kväveoxider och partiklar.

Annons
Annons

Scania levererar brandbil anpassad för terrängkörning

Eksjö har fått leverans av en Scania XT P 370

Scania XT - brandbil
Foto: Scania
Publicerad 26 oktober 2018

Sommarens skogsbränder visade att det behövs brandbilar som kan manövrera i tuff terräng. Och nu har räddningstjänsten i Eksjö fått leverans av en Scania XT P 370 som är helt anpassad för att operera i skogen.

Brandbilen är byggd på ett XT 6×6 chassi med en vattentank som håller 6000 liter. Lastbilen har fått en flexibel konstruktion som gör att den på ett bättre sätt kan hantera terräng, något som annars kan skapa tanken.

Annons
Annons

Brasiliansk påbyggare har tagit fram en unik stegbil

Specialanpassad Scania med 42-meters stege

Publicerad 17 oktober 2018

Brasilianska Triel-HT Group utvecklar specialfordon och har nu ha tagit fram en unik stegbil med vändskiva och 42 meters stege. Brandbilen kommer att användas av aluminiumföretaget Novelis i São Paulo.

Basen är en Scania P 440 6×4 har testats under flera år och uppfyller internationella brandsäkerhetsregler. Utöver den 42 meter långa stegen så har den utrustats med bland annat en Allison 4500-växellåda, pump som klarar 7000 liter/minut och syrgas för räddning på höga höjder.

Annons
Annons

Första gasdrivna Scania XT:n levererad till Belgien

Har levererats till staden Hasselt

Scania XT CNG - Hasselt
Foto: Carline Vandercruyssen CC 3.0
Publicerad 11 oktober 2018

Staden Hasselt i östra Belgien som satsar mycket på miljö får den allra första leveransen av Scanias gasdrivna (CNG) lastbil från XT-serien.

Lastbilen är en Scania P 340 4×2 med lastväxlare. Enligt representanter från stadens utskott för miljö och hållbarhet kommer investeringen göra att man kan köra både mer miljövänligt, och billigare.

Annons
Annons

Ford visade sin nya tunga lastbil under IAA

F-Max vann International Truck of the Year 2019

Ford - F-MAX
Foto: Ford
Publicerad 2 oktober 2018

Ford ger sig i det tunga lastbilssegmentet på riktigt med nya F-Max. Man lyckades även knipa hem priset som International Truck of the Year 2019 under IAA.

F-Max har utrustats med en 12,7 liters Euro 6-klassad motor på 500 hästkrafter och en 12-växlad ZF-låda. Lastbilen som tillverkas i Turkiet har testats i fem år och kommer nu lanseras på ett tjugotal olika marknader runt om i Europa, dock ej i Sverige.

Annons
Annons

Stort intresse för miniversion av Scania S 730

Har blivit en stor hit på sociala medier

Publicerad 1 oktober 2018

Lastbilsentusiasten och designern Wayne Auchmuty från Irland spenderade mycket av sin barndom kring lastbilar. Nu har han skapat en miniversion av Scanias S 730 som snabbt blivit en succé i sociala medier.

Miniversionen är en barnvänlig eldriven lastbil och tog tre år att färdigställa. Efter det stora intresset på sociala medier så har Wayne och hans företag Scaled Rigs börjat få mängder med förfrågningar.

Annons
Annons