Presenteras av Pronox

Nu börjar racet mot Euro 6 som införs 2020

Pronox först med uppgradering av Euro 5-lastbilar

Pronox - avgaskonvertering
Foto: Pronox
Publicerad 13 mars 2018

I årsskiftet 2016/2017 höjdes kraven i Sveriges miljözoner till Euro 5 och vid utgången av 2020 höjs kraven till Euro 6. Avgaskonvertering kan då vara ett bra alternativ men lastbilar med befintliga adblue-system kräver extra optimering, vilket göteborgsföretaget Pronox nu löst.

Miljözoner finns idag i sju städer runt om i Sverige och fram till 2020 är fordon som uppfyller utsläppsklassen Euro 5 tillåtna i dessa. Efter detta är det Euro 6 som gäller men det är långt ifrån alla fordon som är uttjänta och för dessa är avgaskonvertering ett bra alternativ, vilket är bra för både plånboken och miljön.

– Det finns mängder med allt från kranbilar till specialbilar och bussar som har många år kvar och bör uppgraderas. Det är i många fall ren kapitalförstöring och avgaskonvertering är även viktigt för att andrahandsmarknaden ska fungera, förklarar Marcus Söderberg, grundare av Pronox.

Konverterar och optimerar

Uppgradering av avgasreningssystem har tidigare inte varit några problem men alla Euro 5-lastbilar har ett befintligt adblue-system som behöver bytas samtidigt. Det gör att det ursprungliga systemet måste programmeras bort för att inte generera felkoder i fordonet.

Göteborgsföretaget Pronox är nu en av de första aktörerna som löst detta tillsammans med teknikbolaget CAN-Teknik. Man gör även en eko-optimering för att anpassa systemet för motorn och kompensera för ökat motstånd till följd av partikelfilter.

– Vi gör en optimering och anpassar dessutom systemet för vår svenska dieselblandning. Det gör att effekten kan bibehållas samtidigt som bränsleförbrukningen sänks, förklarar Stefan Ekljung som är teknikansvarig på CAN-Teknik.

System från Proventia

Pronox - skåp
Större delen monteras i skåp. Foto: Pronox

Själva avgaskonverteringssystemet kommer från finska Proventia som är ledande på området. Deras system NOxBuster City har bland annat fått en utmärkelse för bästa efterbehandlingssystem.

För att skapa en beständig installation monterar Pronox större delen av systemets elektronik i skåp och levereras monterat, provkört och besiktat. Som kund får man sedan ett nytt registreringsbevis med tilläggsinformation som bevisar att fordonet är avgaskonverterat motsvarande Euro 6. En normal installation kostar enligt Marcus strax under 200 000 kronor exklusive moms.

Börjar bli bråttom

2020 närmas sig med stormsteg och det är fortfarande få som börjat tänka på de kommande miljökraven. Marcus arbetar nu för att bygga upp ett nätverk med verkstäder på en rad platser i södra Sverige för att ta hand om den kraftiga efterfrågan som kommer när vi närmar oss 2020.

pronox.nu finns mer information om avgaskonvertering och avgasreningssystemen som används. Pronox söker även efter verkstäder som vill ansluta sig och certifieras i företagets system.