Nya smarta Mercedes-Benz HAD ger framhjulsdrift och sparar bränsle

Publicerat den

Framkomlighet på dåliga vägar eller terräng är ett stort problem för många åkerier. Även om framhjulsdrift kan göra stor skillnad gör nackdelarna att få väljer detta. Nya Mercedes-Benz HAD hydrauliska framhjulsdrift tar med smart teknik bort alla nackdelarna.

Inom anläggnings- och skogstransporter är framkomligheten viktig men ökad bränsleförbrukning och ökad tjänstevikt har gjort att få valt framhjulsdrift på sina lastbilar. En konventionell framhjulsdrivning kräver fördelningslåda, främre kardan och drivaxlar vilket väger mycket och kan betyda en ökning på minst 8 procent av bränsleförbrukningen. Lägg därtill minskad lastförmåga så kan det bli en dyr affär för åkeriet.

Hydraulisk framhjulsdrift

Lösningen som Mercedes nu lanserar heter HAD eller Hydraulic Auxiliary Drive och finns som tillval på Mercedes-Benz Arocs med enkel framaxel. Tekniken bygger på att man använder sig av små hydraulmotorer i hjulnaven och som enkelt kopplas i och ur från instrumentbrädan.

Hydrauldrivningen kopplas dessutom automatiskt ur i farter över 25 km/h och drar i urkopplat läge inget extra bränsle. Hela systemet väger dessutom endast 430 kg. Du kan läsa mer om HAD på mercedes-benz.se.

Annons