Presenteras av NWE Network Engineering

Säkra lasten snabbt med nytt automatiskt system

Network - Engineering - Duk
Senaste ekipage under första lastning vid Metsä Fibre i Kemi.
Publicerat den

Vid vanlig lastsäkring spänns remmar manuellt över lasten vilket både tar tid och kan skada godset. Med det patentsökta Truck-Safe systemet från NWE Network Engineering Oy Ab surras lasten snabbt och säkert med endast ett knapptryck.

Truck-Safe systemet består av elektriska vinschar eller tryckluftsspännare som automatiskt spänner lastsäkringsduken över godset. Lösningen är en vidareutveckling av det smarta FIX Road® systemet där lastsäkringsduken som är upphängd under taket automatisk dras ner och spänns.

Anpassas efter olika laster

Network Engineering - Lastsäkring
Truck-Safe demotrailer under demonstration .

Eftersom olika laster kan förekomma så anpassar sig Truck-Safe systemet genom att spänna mer eller mindre vid de olika spännpunkterna. Systemet övervakar spännkraften och återspänner automatiskt vid behov om lasten exempelvis skulle sjunka ihop.

Truck-Safe systemet anpassar sig bäst till skytteltrafik där korta sträckor där många lastningar och lossningar sker relativt ofta. Men det kan naturligtvis användas också för andra transporter där säkerhet och lastsurrningskvalitet är viktig.

– Chaufförens arbetsskydd höjs också väsentligt när klättrande på flaket kan elimineras och gående runt fordonet kan minskas till ett minimum, samtidigt som säkerheten ökar vid lastningen och lossningen, förklarar Mats Rönnskog på NWE.

Stor tidsbesparing

Tidsbesparingen med Truck-Safe automatisk surrning kan vara upp till en timme per resa jämfört med att lasten skall surras manuellt med spännband. Eftersom man sparar rejält med tid under varje resa så förkortas återbetalningstiden av investeringen avsevärt.

En kund som redan tagit i bruk den tredje kombinationen med Truck-Safe systemet är PM Transport i Sundsvall. För transportföretaget tar den 18km långa resan från SCA Östrand bruk till Tunadals hamn bara några tiotals minuter längs E4, vilket innebär flera turer varje dygn.

Network - Engineering - Last
PM Transports andra kombination.

Då deras släp både har öppningsbar sida och tak ges bra utrymme för att lasta och lossa från sidan. Truck-Safe systemets duk följer med taket och lägger sig över lasten när taket stängs. Därefter behövs bara några sekunders tid att spänna duken till önskad förspänning vilket har skapat en stor tidsbesparing för företaget.

nwe.fi finns mer information om företagets smarta lastsäkringssystem som snabbt och enkelt skyddar olika typer av gods.