Presenteras av SLP

Supersemitrailer med skjutbar tapp ger ökad stabilitet

Supersemitrailer - SLP
Foto: SLP
Publicerad 18 april 2017 | Uppdaterat 5 juli 2017

Inne på ett anläggningsområde eller i en tunneldrivning är det som regel trångt. Att manövrera ett 60 tons ekipage är en utmaning. SLP lanserade nyligen en supersemitrailer med skjutbar tapp vilket skapar bättre förutsättningar.

Det första ekipaget har varit i drift knappt 2 år med gott resultat. Ekipagets smidighet, tippstabilitet och lastförmåga har bekräftats, och uppfyller allas förväntningar. Varje trailer anpassas i detalj efter kundens specifika önskemål och behov. Dock kvarstår konceptets grundkonstruktion med utskjutbar sista axel, axel 3 och 4 medspårande samt skjutbar tapp.

Stabilitet och smidighet

Tippstabilitet är den viktigaste parametern i samband med trailerekipage. Med flaklängder på upp mot tio meter ökar tippstabiliteten markant med den nya typgodkända skjutbara tappen.

Supersemitrailer med skjutbar tapp
Supersemitrailer med ny skjutbar tapp. Foto: SLP

Smidighet är en annan parameter i samband med anläggningsarbeten. På allmän väg mäter ekipaget, med sista axel utskjuten, dryga 18 meter mellan första och sista axeln. Med sista axeln i inskjutet läge och tappen i framskjuten position mäter ekipage istället dryga 14 meter mellan första och sista axel. Detta tillsammans med att axel 3 och 4 är medspårande, och tvångsstyrda, har SLP konstruerat ett mycket smidigt ekipage trots sin storlek och kapacitet.

– För oss som påbyggare är utmaningen att konstruera ett ekipage som lastar maximalt men som samtidigt tål de påfrestningar som det utsätts för. Och vi får vi aldrig tumma på säkerhetsaspekten! Ledorden är säkerhet, smidighet och lastförmåga, säger Hans Ohlsson, marknadschef på SLP.

Dimensionerad för tunneldrivning

Konceptet är utvecklat i samarbete med Volvo Truck Center Region Öst och Märsta Förenade, som ska använda det i tunneldrivning i projektet Förbifart Stockholm. Två trailers är levererade och ytterligare ett antal är under produktion. Planen är att 20 – 30 ekipage ska vara i drift i mitten av 2018, med dragbilar både från Volvo och andra.

Läs mer om den nya trailern på SLPs webbsida följ senaste nytt från SLP på Facebook eller läs mer om övriga produkter från SLP.