Presenteras av Ricc

Utvecklar bakgavellyftar anpassade för nordiskt klimat

Ricc storsatsar på driftsäkerhet

Ricc Nordic-koncept
Foto: Ricc
Publicerad 29 oktober 2018

Vårt nordiska klimat ställer stora krav på driftsäkerhet. Det har bakgavellyftstillverkaren Ricc tagit fasta på och har efter flera år av marknadsundersökningar och produktutveckling arbetat fram ett koncept för vårt tuffa klimat.

Ricc har utvecklat bakgavellyftar sedan 1996 och har under lång tid arbetat med att skapa både driftsäkra och användarvänliga lyftar. Man lanserade nyligen konceptet Ricc Nordic som är den senaste utvecklingen av deras bakgavellyftar som började med en felaktig packning.

För några år sedan fick vi problem med en felaktig packning i hydraulaggregatet vilket orsakade läckage. Vi bestämde oss där och då att vi skulle göra en total översyn och skapa en riktigt driftsäker bakgavellyft anpassad för vårt nordiska klimat, säger Anders Ljung, marknadschef på Fors Industrier, företaget bakom Ricc.

Allt började med en felaktig packning

Problemen med packningen i hydraulaggregatet löstes snabbt även om det innebar både stillestånd för kunder och reklamationskostnader för Ricc själva. Men händelsen gjorde att man började undersöka mer om vad det är som krånglar med bakgavellyftar, oavsett tillverkare.

Ricc frågade både chaufförer, åkeriägare, serviceverkstäder och bilhandlare för att få en helhetsbild. Analysen och lärdomarna från det här arbetet låg sedan till grund för en total genomgång av företagets lyftar och utvecklingen av konceptet Ricc Nordic.

Bakgavellyftar för nordiskt klimat

Ricc bakgavellyft
Foto: Ricc

Riccs bakgavellyftar har bland annat utrustats med ett köldsäkrat hydraulaggregat, cylinderskydd som förhindrar att smuts och föroreningar tar sig in i systemet samt lågfriktions PU-tätningar av hög kvalitet som stoppar kondensvatten.

– När vi säger att våra lyftar är anpassade för nordiskt klimat så är det inte kosmetiskt och tomma fraser utan vi har jobbat igenom våra produkter på djupet, säger Anders.

Hydraulslangar är en annan vanlig felkälla som tar mycket stryk. Här har Ricc valt att satsa på Manulis Rockmaster Hydraulic Hose, slangar som tål riktigt tuffa förhållanden, och som bland annat används vid malmfälten. Styrsystemet är dessutom ett väl beprövat system med reläer istället för elektronik.

Unikt länksystem gör stor skillnad

En viktig funktion som enligt Anders särskiljer Ricc från andra bakgavellyftar på marknaden utöver det nya konceptet Ricc Nordic är deras länksystem. RPS-Link System som systemet heter har en smart konstruktion som ger en stabil lyft och perfekt parallellföring.

Tack vare systemet håller lyften vinkeln i horisontalplanet under hela rörelsen utan att man manuellt behöver kompensera med tiltrörelsen. Och med det man kallar mjukörning i vippområdet så får man enligt Anders en riktigt varsam godshantering.

Länksystemet är uppskattat av många kunder och intresset har varit stort för Ricc Nordic-konceptet som bland annat visades upp på Elmia Lastbil tidigare i år. På företagets webbsida finns mer information om företagets bakgavellyftar och länksystemet.

Här finns även en webbshop där det går att beställa reservdelar och tillbehör samt servicebilder och felsökningshjälp för verkstäder och de som servar sina bakgavellyftar själva.