Presenteras av VBG

VBG storsatsar på nya innovationer

Säkerhet och miljö i fokus

Timmerlastbil VBG
VBG tar fram innovativa lösningar för säkrare transporter. Foto: Cairnstone
Publicerad 23 oktober 2018

Utvecklingsavdelningen på VBG går för högtryck. Just nu arbetar företaget bland annat på en ny säkerhetskoppling, nya underkörningsskydd och är med i ett intressant projekt kring högkapacitetstransporter.

Säkerhet och innovation har legat i blodet på VBG ända sedan företagets grundare Herman Krefting tog fram 57-millimeterskopplingen på 1950-talet. Det som idag kallas Vänersborgskopplingen eller VBG-standarden blev Sverigestandard 2017 och idag fortsätter man ta fram innovativa systemlösningar och produkter.

– Just nu är det uppdaterade R58-reglementet aktuellt vilket betyder att vi måste ta fram nya underkörningsskydd. Samtidigt har vi länge arbetat med ett system som ska minska risken för knytning och är med i ett projekt för högkapacitetstransporter, berättar Isabella Berglund, VBG:s varumärkeschef.

Nya underkörningsskydd

R58-reglementet kommer i en ny version som påverkar reglerna för underkörningsskydd som börjar gälla under september 2019 för nya typgodkända fordon, och i september 2021 för alla nyregistrerade fordon.

Regeln innebär att fordon ska kunna motstå högre krafter och ha lägre markfrigång för att hindra påkörande fordon från att tryckas in under lastbilen eller trailern vid en bakändeskollision.

– Alla trailer- och släpvagnsleverantörer måste testa sina kombinationer. Skydden blir tyngre och utbudet av godkända skydd kommer minska. Vi utvecklar flera nya varianter för 2019, bland annat fällbara skydd som kan flyttas ur vägen vid behov, fasta, samt utskjutbara skydd som rör sig i vertikalled till trailern, förklarar Isabella.

VBG - jackknifing
Den nya kopplings-generationen ska ha knytningsvarning. Bild: VBG

Säkerhetskoppling mot knytning

Sedan 2015 har VBG även arbetat på en ny kopplingsgeneration som inkluderar företagets nya säkerhetssystem med knytningsvarning vilket efterfrågats av marknaden. Systemet som beräknas lanseras runt 2020 ska varna föraren när jackknifing håller på att ske så att föraren kan parera i tid.

– Det ökar säkerheten för såväl förare som medtrafikanter och gör att man kan undvika kostsamma skador på fordonsekipaget. Systemet bygger på radarteknologi och kan också komma att användas för guidning vid tillkoppling av släp eller trailer samt för att upptäcka bakomvarande hinder, förklarar Isabella.

Högkapacitetstransporter

Utöver att ta fram nya produkter är VBG också med och forskar om högkapacitetstransporter och hur de kan minska CO2-utsläppen. Det ger möjlighet att påverka branschen i en positiv riktning samtidigt som det ger företaget en tidig indikation på vilka sorters krav som kan komma att ställas på kopplingar i framtiden.

Det de lär sig i detta forskningsprojekt och genom sitt eget utvecklingsarbete delar VBG med sig av i sina blogginlägg. Där kan man också läsa nyheter kring olika lagar och reglementen som R58 och hur dessa påverkar branschen samt information om nya produkter som kopplingarna med säkerhetssystem med knytningsvarning.