Hem Fordon

Fordon

Svenska Inzile lanserar eldriven lätt lastbil

Leverans under andra kvartalet 2019

Inzile - Ragnar & Klas Åhgren
Ragnar och Klas Åhgren tillsammans med PRO4. Foto: Inzile
Publicerad 21 mars 2019

Vi fokuserar på tunga lastbilar men vill ändå lyfta fram svenska Inzile som nu lanserar sin eldrivna lätta lastbil, PRO4. Den lätta lastbilen är anpassad för arbete i framtidens fossilfria städer.

PRO4 har en modulär design och kan konfigureras med öppet flak, skåp eller trailer med en lastkapacitet på 1000 kg. Maxhastigheten är 50 km/h och lastbilen har en räckvidd på upp till 240 km. Leverans av de första lastbilarna beräknas enligt företaget under andra kvartalet 2019 och större produktion inleds under andra halvåret.

Annons
Annons

Nu satsar även Nikola på batteridrift

Kommer erbjudas på modellerna Two och Tre

Publicerad 14 mars 2019

Amerikanska Nikola Motor Company har tidigare helt fokuserat på lastbilar med bränsleceller. Men nu tvärvänder företaget enligt ett nytt uttalande och planerar att lansera även batterielektriska versioner.

Enligt uttalandet kommer modellerna Two och Tre erbjudas även som batterier på 500, 750 och 1000 kWh. Tanken är enligt företaget att bränslecellsversionerna ska användas för längre transporter och batteriversionerna för kortare.

Annons
Annons

Självkörande lastbilar på allmän väg i Jönköping

Samarbete mellan svenska Einride och DB Schenker

Publicerad 13 mars 2019

I november 2018 installerade Einride sin första självkörande lastbil vid DB Schenkers anläggning i Jönköping. Nu tar man nästa steg efter att Transportstyrelsens den 11 mars gett tillstånd att köra på allmän väg.

Tillståndet gäller för en kortare sträcka på allmän väg i Jönköping mellan DB Schenkers lager och terminal. Robert Falck som är CEO och grundare av Einride ser det här som ett viktigt bevis på transportsystemets säkerhet. Transporterna kommer att inledas under våren.

Annons
Annons

Volvo lanserar nya I-Save för Volvo FH

Upp till 7 procents bränslebesparing

Publicerad 8 mars 2019

För att möta efterfrågan på mer bränslesnåla transporter lanserar Volvo nu ett nytt paket för Volvo FH. Det heter I-Save och är helt anpassat för fjärrtransporter.

Grunden i I-Save är motorn D13TC som är Volvos mest bränslesnåla fjärrtransportmotor och finns med 460 samt 500 hästkrafter. Motorn ger bland annat 300 Nm högre vridmoment vid låga varvtal än tidigare.

Paketet innehåller även andra funktioner såsom en mer bränsleeffektiv bakaxel och en uppdaterad version av I-See. I-Save för Volvo FH kommer enligt Volvo att gå att beställa från den 11 mars i Europa.

Annons
Annons

Två första el-lastbilarna levererade för Volvo

Kommer rulla i Göteborg för Renova och DB Schenker (TGM)

Volvo FL Electric - leverans
Foto: Volvo Trucks
Publicerad 22 februari 2019

Volvo börjar nu leverera sina första helt eldrivna lastbilar. Först ut är Renova med en sopbil och DB Schenkers partneråkeri TGM med en distributionsbil som bland annat kommer att leverera livsmedel till Coops butiker inom projektet DenCity.

Båda bilarna kommer att rulla i Göteborg och är av modellen Volvo FL Electric som är avsedd för en totalvikt på upp till 16 ton. Bilarna ingår i en förserie och Volvo räknar med att inleda serietillverkning under det andra halvåret av 2019 för den europeiska marknaden.

Annons
Annons

Scania levererar femaxlad tungdragare

Drar upp till 180 ton i 6 procents lutning

Scania S 730 - Te Kloeze Bruyl
Foto: Scania
Publicerad 12 februari 2019

Scania levererade nyligen en riktig tung nyhet till holländska Te Kloeze-Bruyl. Lastbilen är en femaxlad Scania S 730 V8, en av de första av den nya generationen.

Tungdragaren har konfigurationen 10×4*6 och klarar enligt uppgift att dra upp till 180 ton i 6 procents lutning. Det här behövs då det holländska företaget ofta transporterar maskiner på över 100 ton.

Annons
Annons

Har skapat en specialbyggd Scania för vindkraftsservice

Gör oljebyten 4 gånger snabbare

Scania - Maser Engineering
Foto: Scania
Publicerad 7 februari 2019

Franska Maser Engineering har skapat en specialbyggd Scania för oljebyten och service av vindkraftverk.

Lastbilen är en Scania P 410 med fyra axlar varav styrning på tre med ett patenterat camber-koncept. Den har dessutom en tank på 12 000 liter med tre avdelningar, en 600 liter stor upphettningstank, elgenerator och en 120 meter dubbel slangvinda.

Annons
Annons

Levererat: DAF XF till Roland Eliassons Åkeri i Mölndal

Kranbil med rejäl Palfinger som når hela 32 meter

DAF XF - Roland Eliassons Åkeri
Foto: DAF Sverige
Publicerad 21 december 2018

Mölndalsföretaget Roland Eliassons Åkeri fick nyligen leverans av en ny kranbil. Det anrika åkeriet utför framförallt kranbilstransporter i Göteborgsområdet, men har också en del internationella uppdrag. Första turen för den här DAF XF:en går till Storbritannien.

Modell: DAF XF 510 SC FAD
Kran: Palfinger 65002 med 125 T Jibb som når hela 32 meter
Säljare: Nordic Truckcenter
Köpare: Roland Eliassons Åkeri AB i Mölndal

Annons
Annons

Kör Iveco Powerstar på 1000 hästkrafter i Dakar 2019

41:e upplagan avgörs i Sydamerika

Iveco Powerstar Dakar 2019
Foto: Iveco
Publicerad 12 december 2018

Teamet Petronas De Rooy Iveco är ett av teamen som ställer upp i det extrema rallyt. Man är nu på väg till Lima i Peru där startskottet går den 6 januari.

Rallyt går sedan över 5000 kilometer och 10 etapper med målgång i Lima. Teamledaren för laget är den tvåfaldiga vinnaren av Dakarrallyt och vinnare av Africa Eco Route Race 2018, Gerard De Rooy. Fordonen är fyra Iveco Powerstar med Cursor 13-motorer på 1000 hästkrafter.

Annons
Annons

Äldsta DAF-lastbilen i kommersiell drift har hittats

Transporterar retroinspirerad attraktion till nöjesfält

DAF A1600 - Bakel
Foto: DAF Trucks
Publicerad 4 december 2018

DAF gick tidigare i år ut med sitt sökande efter den äldsta DAF-lastbilen som används i kommersiell drift och körs regelbundet. Tipsen har haglat in och nu har man hittat en vinnare.

Man har fått tips från hela världen men vinnarbilen fanns i byn Bakel, en halvtimmes biltur utanför Eindhoven. Lastbilen är en DAF A1600 som ägs av Frits Hoefnagels och hans son Nicky. De använder lastbilen för att transportera en retroinspirerad nöjesfältsattraktion.

I fordonsparken finns inte bara en utan två A1600, den ena då från 1968 och den andra från 1969. Utöver dessa så har man även en 2800 från 1975 och en 1600 från 1971.

Annons
Annons