Hem Fordon

Fordon

Levererat: DAF XF till Roland Eliassons Åkeri i Mölndal

Kranbil med rejäl Palfinger som når hela 32 meter

DAF XF - Roland Eliassons Åkeri
Foto: DAF Sverige
Publicerad 21 december 2018

Mölndalsföretaget Roland Eliassons Åkeri fick nyligen leverans av en ny kranbil. Det anrika åkeriet utför framförallt kranbilstransporter i Göteborgsområdet, men har också en del internationella uppdrag. Första turen för den här DAF XF:en går till Storbritannien.

Modell: DAF XF 510 SC FAD
Kran: Palfinger 65002 med 125 T Jibb som når hela 32 meter
Säljare: Nordic Truckcenter
Köpare: Roland Eliassons Åkeri AB i Mölndal

Annons
Annons

Kör Iveco Powerstar på 1000 hästkrafter i Dakar 2019

41:e upplagan avgörs i Sydamerika

Iveco Powerstar Dakar 2019
Foto: Iveco
Publicerad 12 december 2018

Teamet Petronas De Rooy Iveco är ett av teamen som ställer upp i det extrema rallyt. Man är nu på väg till Lima i Peru där startskottet går den 6 januari.

Rallyt går sedan över 5000 kilometer och 10 etapper med målgång i Lima. Teamledaren för laget är den tvåfaldiga vinnaren av Dakarrallyt och vinnare av Africa Eco Route Race 2018, Gerard De Rooy. Fordonen är fyra Iveco Powerstar med Cursor 13-motorer på 1000 hästkrafter.

Annons
Annons

Äldsta DAF-lastbilen i kommersiell drift har hittats

Transporterar retroinspirerad attraktion till nöjesfält

DAF A1600 - Bakel
Foto: DAF Trucks
Publicerad 4 december 2018

DAF gick tidigare i år ut med sitt sökande efter den äldsta DAF-lastbilen som används i kommersiell drift och körs regelbundet. Tipsen har haglat in och nu har man hittat en vinnare.

Man har fått tips från hela världen men vinnarbilen fanns i byn Bakel, en halvtimmes biltur utanför Eindhoven. Lastbilen är en DAF A1600 som ägs av Frits Hoefnagels och hans son Nicky. De använder lastbilen för att transportera en retroinspirerad nöjesfältsattraktion.

I fordonsparken finns inte bara en utan två A1600, den ena då från 1968 och den andra från 1969. Utöver dessa så har man även en 2800 från 1975 och en 1600 från 1971.

Annons
Annons

Superstark Scania för riktigt tunga transporter

Första Scania S 730 8x4/4 levererad

Scania S 730 - Strychacz
Foto: Scania
Publicerad 13 november 2018

Den allra första Scania S 730 8×4/4 har levererats till polska Strychacz som arbetar med specialtransporter.

Företaget arbetar med tunga transporter av allt från flygplan till stora tankar och man har idag 16 stycken Scania-bilar.

Annons
Annons

Nikola visar upp nya bränslecellslastbilen Tre

Siktar på den europeiska marknaden

Nikola Tre - illustration
Foto: Nikola Motor
Publicerad 12 november 2018

Amerikanska Nikola Motor Company presenterade nyligen sin senaste bränslecellslastbil Tre. De riktar med den nya modellen in sig på den europeiska marknaden där den anpassats för vikt och storlekskrav.

Tre utrustas med 800Vdc batterier och en bränslecell på 120 kW, vilket ger 500-1000 hästkrafter, och lastbilen kommer i 6×4- och 6×2-versioner. Intressant är också att företaget valt svenska Powercell som huvudsaklig leverantör av bränslecellsstackar.

Europeiska tester av modellen inleds i Norge under 2020 och produktion beräknas starta mellan 2022 och 2023.

Annons
Annons

Fraktar 2 miljoner ton malm med 90-tons Volvo FH16

Kör dygnet runt med 25 stycken ekipage

Publicerad 8 november 2018

Kaunis Iron som startat upp järnmalmsgruvan i Pajala ska frakta 2 miljoner ton malm per år. För att klara detta har man 90-tonsekipage som klarar att lasta hela 63 ton.

Bilarna är 25 stycken Volvo FH16 750 10×4 med ett 5-axlat släp med sidotipp har levererats av Volvo-återförsäljaren Wist. Påbyggnation och släp har levererats av SLP i Övertorneå.

I videon som producerats av Volvo Trucks hör du både ledning och chaufförer berätta. Låter det lockande att köra ett av dessa ekipage så söker Kaunis Iron fler chaufförer och du kan läsa mer om jobbet via länken nedan.

Annons
Annons

Rekordlång körsträcka på LNG med Iveco Stralis NP

1728 kilometer på en tankning

Iveco Stralis NP 460
Foto: Iveco
Publicerad 2 november 2018

Lastbilen en Iveco Stralis NP 4×2 dragbil med 460 hästkrafter och en treaxlad skåptrailer startade från London. Nästa tankning gjordes i Madrid, två och en halv dag senare, vilket var en sträcka på 1728 km.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen landade på 22,6 kg per 100 km. Totalt motsvarar det enligt Iveco en besparing av bränslekostnader med 40 procent jämfört med diesel. Officiellt har modellen en räckvidd på 1600 kilometer.

Annons
Annons

Lantmännen Agroetanol först ut med bioetanol-Scania

Första lastbilen med nya bioetanolmotorn på 13-liter

Scania - Lantmännen Agroetanol
Foto: Scania
Publicerad 30 oktober 2018

Det är väldigt passande att den första Scanian med den nya 13-liters bioetanolmotorn går till just Lantmännen Agreoetanol. Företaget driver Nordens största bioraffinaderi och kommer att leverera just etanol med lastbilen som körs av åkeriet Josef Lindberg i Sandarne.

Den nya bioetanolmotorn körs på ED95 och har 410 hästkrafter med ett vridmoment på 2150 Nm. Jämfört med dieselversionen sänker ED95 koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, och det sänker även utsläppen av kväveoxider och partiklar.

Annons
Annons

Scania levererar brandbil anpassad för terrängkörning

Eksjö har fått leverans av en Scania XT P 370

Scania XT - brandbil
Foto: Scania
Publicerad 26 oktober 2018

Sommarens skogsbränder visade att det behövs brandbilar som kan manövrera i tuff terräng. Och nu har räddningstjänsten i Eksjö fått leverans av en Scania XT P 370 som är helt anpassad för att operera i skogen.

Brandbilen är byggd på ett XT 6×6 chassi med en vattentank som håller 6000 liter. Lastbilen har fått en flexibel konstruktion som gör att den på ett bättre sätt kan hantera terräng, något som annars kan skapa tanken.

Annons
Annons

Brasiliansk påbyggare har tagit fram en unik stegbil

Specialanpassad Scania med 42-meters stege

Publicerad 17 oktober 2018

Brasilianska Triel-HT Group utvecklar specialfordon och har nu ha tagit fram en unik stegbil med vändskiva och 42 meters stege. Brandbilen kommer att användas av aluminiumföretaget Novelis i São Paulo.

Basen är en Scania P 440 6×4 har testats under flera år och uppfyller internationella brandsäkerhetsregler. Utöver den 42 meter långa stegen så har den utrustats med bland annat en Allison 4500-växellåda, pump som klarar 7000 liter/minut och syrgas för räddning på höga höjder.

Annons
Annons