Hem Nyheter

Nyheter

Scanias sidokrockkuddar ökar förarens säkerhet

Unik skyddslösning vid vältningsolyckor

Publicerad 23 januari 2020

Ny video från Scania visar hur deras sidokrockkuddar skyddar föraren och minskar risken för att skadas allvarligt i en sidokollision eller vid vältningsolycka.

I höstas visade Scania i en video upp hur det går till när företaget testar sina fordon för vältningsolyckor. I detta klipp få vi mer förståelse för hur krockkudden fungerar och vilka förödande konsekvenser denna typ av olyckor kan ha.

Annons
Annons
Presenteras av Wipro/Nummi

Nummi lanserar ny undermonterad tippcylinder

Anpassad för kompakta lastbilar och korta släp

Wipro - Cylinder
Foto: Wipro/Nummi
Publicerad 20 januari 2020

Nya tippcylindern SDC från finska NUMMI är både mindre och lättare än tidigare och har tagits fram för korta och kompakta lastbilar och släpvagnar. Cylindern är dessutom kompatibel med företagets appar för fjärrstyrning och tippövervakning.

SDC är en helt ny och uppdaterad modell och ersätter Nummis tidigare cylindrar inom samma segment. Cylindern kan beställas från Q1 2020 i ett brett urval av 30 varianter med olika slaglängder, stegantal och diametrar, samt en tippvikt från 13–22 ton.  

– Det här är ett led i vårt arbete med att lansera vårt utbud av tippcylindrar till en bredare marknad. Vi kör de sista testerna nu och många kunder står redan på kö för att få testa SDC live, berättar Jarmo Leppänen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Wipro Infrastructure Engineering som äger Nummi-varumärket.

Hållbar kvalitetscylinder
Cylindern har tagit ungefär två år att utveckla och kan användas till allt från korta två- och treaxlade släpvagnar till lastbilsflak. Den sparar vikt och utrymme samtidigt som den fortfarande utlovar Nummi-kvalitet med förkromade rör och bronsstyrringar som standard.

– SDC har testats för 10 års användning i Nordens krävande klimat. Det är en hållbar produkt, slittålig och enkel att underhålla. Cylindern är dessutom lätt att reparera och därmed blir det inte så mycket slit och släng, berättar Jarmo.

Integrerad begränsare
Den nya tippcylindern har en integrerad begränsare som även den är lätt att montera och underhålla då den monteras enbart på lyftenheten. Det finns möjlighet att välja en pneumatisk, hydraulisk eller elektrisk begränsare beroende på slutkundens behov. Den elektroniska begränsaren har en induktiv givare som sensor. 

–  För släp används det mest hydrauliska begränsare, men pneumatisk är ett billigare och ändå användbart alternativ. Elektrisk begränsare är det nya som kommer mer och mer och är enkel att koppla in i befintligt styrsystem, förklarar Jarmo.

Den hydrauliska begränsaren har en helt ny ventil som även den är betydligt mindre än tidigare. 

SDC är dessutom kompatibel med appen Nummi BT-Control som ersätter radiostyrning när chauffören exempelvis behöver stå vid släpvagn vid tippning. Cylindern kan också användas tillsammans med det elektroniska tippövervakningssystemet IRMA.

Tippcylindern lanseras först här i Norden men man kommer enligt Jarmo att lansera den globalt under 2020. På nummi.fi finns mer information om nya SDC, apparna och företagets övriga cylindersortiment.

Nytt rekordår för nyregistrerade fordon på över 16 ton

Scania blir marknadsledande

Scania - rekårdår
Publicerad 15 januari 2020

År 2019 blev ännu ett rekordår för Scania Sverige. Aldrig tidigare har det registrerats så många tunga fordon som i fjol och med 44,2 procent blev Scania marknadsledande av nyregistreringarna.

Enligt Scania Sveriges VD David Källsäter beror det lyckade resultatet på att man bättre lyckats övertyga kunderna om Scanias höga kvalitet. Även bränsleförbrukning och driftkostnader två viktiga parametrar för vilken lastbil kunderna väljer, säger han.

Annons
Annons

Kyl & Frysexpressen satsar på etanollastbilar från Scania

Vill distribuera med endast miljöfordon

Publicerad 20 december 2019

Hos Kyl & Frysexpressen har man som mål att klara av hela distributionen med endast miljöfordon. I somras tog företaget ytterligare ett steg mot sitt mål när man investerade i åtta stycken nya etanolfordon från Scania.

Företaget har som mål att ligga i framkant när det kommer till just hållbara transporter och idag drivs ett 20-tal av deras lastbilar på etanol. Tillsammans med kontrakterade åkare transporterar Kyl & Frysexpressen livsmedel till hela landet.

Annons
Annons

DAF inför varningssystemet City Turn Assist

Ökar säkerheten i stadsmiljö

DAF - City - Turn - Assist
Foto: DAF
Publicerad 19 december 2019

DAF inför nu varningssystemet City Turn Assist som ett fabriksalternativ på 4×2 och 6×2-dragbilar. Varnaren ska öka säkerheten för sårbara trafikanter vid distributionsarbete i stadsmiljö.

Föraren ser varningssignalen från en LED-skärm på passagerarsidan och varnar om när allt ifrån bilar till cyklister befinner sig i döda vinkeln. Systemet kan även upptäcka trafikanter i närliggande körfält vid körfältsbyte i högre hastigheter.

Annons
Annons

Fraktar flera ton marmor med en 8×8 Scania G 500 XT

Har blivit det självklara valet

Publicerad 16 december 2019

I italienska Carrara jobbar chauffören Andrea Landi i sin 8×8 Scania G 5000 XT. Här fraktar han tunga marmorblock på de svåra och utmanande grusvägarna uppe i bergen.

Trots att arbetet i Carrara blivit säkrare de senaste decennierna så förlitar fortfarande chaufförerna sig mycket på sin erfarenhet. Andrea Landis 8×8 Scania G 500 har således blivit en självklarhet och även hans tredje lastbil från Scania.

Annons
Annons

Husbilstillverkaren KABE väljer Mercedes-Benz Actros

Trivs med helheten

Mercedes-Benz - Kabe - Transport
Foto: Mercedes-Benz
Publicerad 13 december 2019

Husbilstillverkaren KABE genomförde i år ett stort omtag i sin organisation. Inte nog med att Mercedes-Benz numer är basen i företagets premiummodeller, nu sker även alla leveranser med nya Mercedes-Benz Actros 1845.

I detta reportaget berättar både vd:n Per Danielsson och chauffören Cornelia Tidqvist om vad de anser är det bästa med nya Actros. Cornelia som kör för KABE Transport talar även om vilka körningar hon trivs allra bäst med.

Annons
Annons

DAF besöker Sydafrika och företaget med udda turer

Mer än bara utmanande vägar

Publicerad 12 december 2019

Likt de flesta åkerierna är inte den ena dagen den andra lik. Det gäller i synnerhet Orlens Transport i Sydafrika där i huvudsak körplanering kan vara helt avgörande.

DAF har följt med företaget och dess ägare Sastri som bland annat berättar om vad för typ av hinder man som chaufför kan stöta på. Sastri berättar även sin egna historia och om hur det är att driva företaget tillsammans med familjen.

Annons
Annons

Volvo Lastvagnar presenterar eldrivna konceptlastbilar

Anpassade för anläggningstransporter

Volvo - Eldriven - Konceptlastbil
Foto: Volvo Lastvagnar
Publicerad 11 december 2019

Volvo Lastvagnar anser att elektrifiering av tunga lastbilar kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ i framtiden och presenterar nu två konceptlastbilar för att demonstrera detta. 

Lastbilarna är anpassade för regional och anläggningstransporter och planen är att några utvalda kunder i Europa ska genomföra pilottester med ett litet antal elfordon. Tidigare under hösten presenterade även Volvo eldrivna lastbilar anpassade för stadsdistribution.

Annons
Annons

Svenska Einride ingår samarbete med Coca-Cola

Ska köras på allmän väg

Einride - Coca-Cola
Foto: Einride
Publicerad 9 december 2019

Svenska startup-företaget Einride inleder samarbete med Coca-Cola. Företagets förarlösa leveranser kommer att köras mellan Coca-Colas och Axfoods lager i Jordbro utanför Stockholm.

Samarbetet inleds efter årsskiftet och leveranserna kommer både att ske på inhägnat område samt på allmän väg, vilket ska motsvara en sträcka på drygt tre kilometer. Sedan tidigare samarbetar Einride bland annat med Schenker och Lidl.

Annons
Annons