Hem Nyheter

Nyheter

Mack Trucks lanserar medeltunga lastbilar

Inför en helt ny modellserie

Publicerad 6 februari 2020

Den amerikanska lastbilstillverkaren Mack Trucks lanserar nu sin MD-serie bestående av medeltunga lastbilar. Den nya MD-serien tillgängliggörs i 4×2-konfigurationer och med skarp svängradie anpassad för stadsförhållanden.

Serieproduktionen av nya MD-serien inleds till sommaren med start i juli och företaget investerar samtidigt tretton miljoner dollar i en ny fabrik i Virginia. Företagets VD Martin Weissburg säger även att de är stolta över att nu kunna erbjuda ett komplett sortiment av kommersiella fordon.

Annons
Annons

Extrautrustad tungbärgare från Mercedes-Benz

En av Sveriges mäktigaste

Publicerad 3 februari 2020

Hos bärgningsföretaget Team Tungbärgarna finns en av Sveriges mäktigaste bärgningsbilar. Förutom att deras Mercedes-Benz Arocs 3763 i sig är en rullade verkstad är bärgaren bland annat utrustad med aggregat från Falkom och TRK (Turbo Retarder Koppling).

Företaget kör för Assistancekåren i Stockholm och har totalt fyra stycken tungbärgare, varav den främsta kan bärga ett fullt ekipage bakom sig med en totalvikt på uppemot 100 ton. Förutom att synas på vägarna, syns även samma Arocs i tv-programmet ”Vägens Hjältar” på Kanal 5.

Annons
Annons

Scania introducerar nya bränslestöldlarmet

Ska hålla tjuvarna borta

Scania självkörande lastbil i Australien
Foto: Scania
Publicerad 28 januari 2020

Att bli besluten på sitt bränsle är aldrig något kul. Scania har därför nu introducerat ett bränslestöldlarm som ska övervaka tanknivån i upp till 65 timmar.

I dagsläget finns larmet tillgängligt för enkeltankar, men kommer snart att finnas även i de vanligare dubbeltankarna. Larmet aktiveras om bränslenivån skulle sjunka kraftigt och då ljuder en högfrekvent ljudsignal, likt det vanliga stöldlarmet.

Annons
Annons

Dagligvaruleverantörer siktar på fossilfria transporter

Antar gemensam transportutmaning

Publicerad 27 januari 2020

Flera företag har nu antagit Fossilfritt Sveriges transportutmaning om fossilfria inrikestransporter senast år 2025. Det är Dagligvaruleverantörernas Förbund, DLF, som själva tagit initiativet.

Bland de 21 företag som antagit transportutmaningen finns bland annat Arla Foods, Coca-Cola, Skånemejerier, Polarbröd och Spendrups. Klimatmålet för inrikestransporter är att minska växhusgasutsläppen med 70% fram till år 2030.

Annons
Annons

Scanias sidokrockkuddar ökar förarens säkerhet

Unik skyddslösning vid vältningsolyckor

Publicerad 23 januari 2020

Ny video från Scania visar hur deras sidokrockkuddar skyddar föraren och minskar risken för att skadas allvarligt i en sidokollision eller vid vältningsolycka.

I höstas visade Scania i en video upp hur det går till när företaget testar sina fordon för vältningsolyckor. I detta klipp få vi mer förståelse för hur krockkudden fungerar och vilka förödande konsekvenser denna typ av olyckor kan ha.

Annons
Annons
Presenteras av Wipro/Nummi

Nummi lanserar ny undermonterad tippcylinder

Anpassad för kompakta lastbilar och korta släp

Wipro - Cylinder
Foto: Wipro/Nummi
Publicerad 20 januari 2020

Nya tippcylindern SDC från finska NUMMI är både mindre och lättare än tidigare och har tagits fram för korta och kompakta lastbilar och släpvagnar. Cylindern är dessutom kompatibel med företagets appar för fjärrstyrning och tippövervakning.

SDC är en helt ny och uppdaterad modell och ersätter Nummis tidigare cylindrar inom samma segment. Cylindern kan beställas från Q1 2020 i ett brett urval av 30 varianter med olika slaglängder, stegantal och diametrar, samt en tippvikt från 13–22 ton.  

– Det här är ett led i vårt arbete med att lansera vårt utbud av tippcylindrar till en bredare marknad. Vi kör de sista testerna nu och många kunder står redan på kö för att få testa SDC live, berättar Jarmo Leppänen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Wipro Infrastructure Engineering som äger Nummi-varumärket.

Hållbar kvalitetscylinder
Cylindern har tagit ungefär två år att utveckla och kan användas till allt från korta två- och treaxlade släpvagnar till lastbilsflak. Den sparar vikt och utrymme samtidigt som den fortfarande utlovar Nummi-kvalitet med förkromade rör och bronsstyrringar som standard.

– SDC har testats för 10 års användning i Nordens krävande klimat. Det är en hållbar produkt, slittålig och enkel att underhålla. Cylindern är dessutom lätt att reparera och därmed blir det inte så mycket slit och släng, berättar Jarmo.

Integrerad begränsare
Den nya tippcylindern har en integrerad begränsare som även den är lätt att montera och underhålla då den monteras enbart på lyftenheten. Det finns möjlighet att välja en pneumatisk, hydraulisk eller elektrisk begränsare beroende på slutkundens behov. Den elektroniska begränsaren har en induktiv givare som sensor. 

–  För släp används det mest hydrauliska begränsare, men pneumatisk är ett billigare och ändå användbart alternativ. Elektrisk begränsare är det nya som kommer mer och mer och är enkel att koppla in i befintligt styrsystem, förklarar Jarmo.

Den hydrauliska begränsaren har en helt ny ventil som även den är betydligt mindre än tidigare. 

SDC är dessutom kompatibel med appen Nummi BT-Control som ersätter radiostyrning när chauffören exempelvis behöver stå vid släpvagn vid tippning. Cylindern kan också användas tillsammans med det elektroniska tippövervakningssystemet IRMA.

Tippcylindern lanseras först här i Norden men man kommer enligt Jarmo att lansera den globalt under 2020. På nummi.fi finns mer information om nya SDC, apparna och företagets övriga cylindersortiment.

Nytt rekordår för nyregistrerade fordon på över 16 ton

Scania blir marknadsledande

Scania - rekårdår
Publicerad 15 januari 2020

År 2019 blev ännu ett rekordår för Scania Sverige. Aldrig tidigare har det registrerats så många tunga fordon som i fjol och med 44,2 procent blev Scania marknadsledande av nyregistreringarna.

Enligt Scania Sveriges VD David Källsäter beror det lyckade resultatet på att man bättre lyckats övertyga kunderna om Scanias höga kvalitet. Även bränsleförbrukning och driftkostnader två viktiga parametrar för vilken lastbil kunderna väljer, säger han.

Annons
Annons

Kyl & Frysexpressen satsar på etanollastbilar från Scania

Vill distribuera med endast miljöfordon

Publicerad 20 december 2019

Hos Kyl & Frysexpressen har man som mål att klara av hela distributionen med endast miljöfordon. I somras tog företaget ytterligare ett steg mot sitt mål när man investerade i åtta stycken nya etanolfordon från Scania.

Företaget har som mål att ligga i framkant när det kommer till just hållbara transporter och idag drivs ett 20-tal av deras lastbilar på etanol. Tillsammans med kontrakterade åkare transporterar Kyl & Frysexpressen livsmedel till hela landet.

Annons
Annons

DAF inför varningssystemet City Turn Assist

Ökar säkerheten i stadsmiljö

DAF - City - Turn - Assist
Foto: DAF
Publicerad 19 december 2019

DAF inför nu varningssystemet City Turn Assist som ett fabriksalternativ på 4×2 och 6×2-dragbilar. Varnaren ska öka säkerheten för sårbara trafikanter vid distributionsarbete i stadsmiljö.

Föraren ser varningssignalen från en LED-skärm på passagerarsidan och varnar om när allt ifrån bilar till cyklister befinner sig i döda vinkeln. Systemet kan även upptäcka trafikanter i närliggande körfält vid körfältsbyte i högre hastigheter.

Annons
Annons

Fraktar flera ton marmor med en 8×8 Scania G 500 XT

Har blivit det självklara valet

Publicerad 16 december 2019

I italienska Carrara jobbar chauffören Andrea Landi i sin 8×8 Scania G 5000 XT. Här fraktar han tunga marmorblock på de svåra och utmanande grusvägarna uppe i bergen.

Trots att arbetet i Carrara blivit säkrare de senaste decennierna så förlitar fortfarande chaufförerna sig mycket på sin erfarenhet. Andrea Landis 8×8 Scania G 500 har således blivit en självklarhet och även hans tredje lastbil från Scania.

Annons
Annons