CMT stärker sin position genom förvärvet av Parator

Har flera intressanta utvecklingsprojekt på gång

CMT - Parator - släp
Foto: CMT
Publicerad 17 december 2018 | Uppdaterat 18 december 2018

Förvärvet blev officiellt under Elmia Lastbil i augusti men företagen har arbetat tätt med olika projekt i flera år. Nu bildar man en stark aktör på den nordiska marknaden inom för både flak och släp med gemensam utveckling.

CMT har under många år varit en av Nordens ledande tillverkare av flak för framförallt entreprenad med sina populära lastväxlarflak. I somras förvärvades svenska Parator som är ledande inom utveckling av släp och andra efterfordon.

Affären blev officiell under Elmia Lastbil i år. Tillsammans bildar man nu en av Nordens största påbyggare med gemensam utveckling och en stark säljorganisation med representation i både Sverige, Norge och Finland.

– Vi har samarbetat med Parator under en längre tid och har haft allt större utvecklingsprojekt tillsammans. Det finns stora synergier och vi valde därför att gå ihop, säger Martin Wåhlin, vd på CMT.

CMT-Parator - gruppbild
CMT och Parator bildar nu tillsammans en av Nordens största påbyggare. Foto: CMT

Gemensam utveckling

CMT är från början mest kända för sina lastväxlarflak men började efter förfrågningar från kunder utveckla dumper- och tippflak. Det har även gjort att man utvecklat allt fler lösningar för både bil och släp där man på senare år arbetat mycket tillsammans med Parator.

Bollnäsföretaget fokuserar på högkvalitativa släp och efterfordon med allt från tipptrailers och timmervagnar till linkar och dollys. De båda företagen delar enligt Martin Wåhlin ett starkt fokus på transportekonomi och kundanpassningar vilket gjorde att CMT valde att förvärva Parator.

Det innebär att man nu kan erbjuda en komplett lösning för släp där det inte längre är två olika parter som hanterar chassi och flak. Det här gör också att man på ett bättre sätt kommer att kunna möta kundönskemål och krav när man har hela lösningen.

Flera utvecklingsprojekt igång

CMT-tippsläp 38 ton
Tippsläp med Opticont Premiumflak och en totalvikt på 38 ton. Foto: CMT

CMT och Parator skapar efter förvärvet en gemensam produktions- och konstruktionsavdelning vilket gör att man kommer kunna skapa produkter med högre nyttolast, bättre flexibilitet med en optimal transportekonomi. Det gör samtidigt också att man kan öka hastigheten på utvecklingen av nya produkter.

– CMT har ett starkt fokus på entreprenad och det är också här våra gemensamma projekt fokuseras till en början. Men vi fortsätter även att utveckla produkter på varsitt håll inom de segment vi inte har gemensamt, säger Martin Wåhlin.

Företagen har redan ett flertal intressanta gemensamma utvecklingsprojekt på gång som kommer lanseras under 2019. Följ utvecklingen och läs mer om företagen på cmt.se och parator.com.

Annons
Annons