Presenteras av Arom-dekor Kemi

Reportage: Kör från Sexdrega med AdBlue i tankarna

Intervju med Jimmy Nyström på Arom-dekor Kemi

Arom-Dekor Kemi - Tankbi & Jimmy
Foto: Jimmy Nyström
Publicerad 11 september 2019

Arom-dekor Kemis blå tankbilar har blivit lite av ett signum för företaget. Vi har pratat med Jimmy Nyström som är chaufför på företaget om hans vardag och hur det är att ligga ute i bilen under veckorna.

Arbetsveckan börjar i Sexdrega strax utanför Borås för Jimmy Nyström där Arom-dekor Kemi producerar AdBlue. Jimmy kör en av Arom-dekor Kemis sex tankbilsekipage och den här veckan bär det av till Norrland.

Jimmy och hans kollegor ligger normalt ute från måndag till torsdag och då handlar det verkligen om att leva i bilen dygnet runt med allt vad det innebär. Vi fick chansen att ställa några frågor till Jimmy om hur det är att köra tankbil samt bo och jobba ute på vägarna. Han berättar också om den otäcka olyckan han råkade ut för.

Kör du fasta rutter eller hur är de upplagda?

Vi kör inte några direkt fasta turer utan vi har områden som körs varje vecka, till exempel Norrland, Skåne eller Värmland. Sen blir den ena turen nästan aldrig den andra lik eftersom det är olika kunder varje gång och ibland även nya kunder.

Hur går det till när du lossar?

Arom-Dekor Kemi - AdBlue-lastning
Lastning av AdBlue. Foto: Jimmy Nyström

Det är inte alltid man träffar kunderna man är hos då en del kan vara ute och köra lastbil eller buss själva. Men man brukar ju alltid ringa till kunden och säga att man är på väg, så att dom kan ordna så att ett garage blir upplåst eller tankar framtagna.

Jag har ju kört detta ganska många år nu så börjar lära mig hur kunderna fungerar så jag behöver inte ringa alla kunder utan kan åka dit och vet precis hur det funkar.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med det här jobbet är att man får se otroligt mycket av vårt land som man aldrig skulle se annars. Det känns nästan som jag varit i varje stad i Sverige snart. Man sköter ju sig själv i ganska stor utsträckning när man ligger ute, så det blir en härlig frihetskänsla när man är ute och kör upp längs höga kusten med alla fina vyer och musik i stereon.

Vad skulle du göra om du inte var chaufför?

Jag har funderat på det innan och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle göra istället. Men det som kommer upp i mitt huvud är att kanske jobba inom fotografering och redigering då det är något jag tycker är väldigt roligt.

Men det känns som att det skulle vara svårt att jobba inomhus nu när man är van vid att vara ute på vägarna så mycket.

Vad äter du när du bor i bilen?

Många som kör gör matlådor och värmer men jag köper nästan alltid mat ute, oftast blir det att jag går in och äter på någon vägkrog. Micro finns ju i lastbilen så jag har möjlighet att värma mat, så det händer att jag går in på ICA eller liknande och köper något att värma på i bilen.

Vad gör du när du gjort dina körtimmar för dagen?

Arom-Dekor Kemi - Jimmy Cola
Foto: Jimmy Nyström

När parkeringsbromsen är dragen för kvällen så brukar jag snabbt kolla igenom vilka kunder jag ska till imorgon så jag har lite koll. Finns det något matställe nära går jag kanske och tar något att äta, sen blir det ofta film eller serier på datorn som jag har med mig.

Det beror lite på vart man stannar också, det har hänt att jag tagit en promenad in till stan, ätit på restaurang och gått på bio. Eftersom jag gillar att fota så kan det även bli att jag tar med kameran ut på promenad och knäpper lite bilder.

Var parkerar du helst för natten?

Jag försöker stå på ställen som är någorlunda lugna, sen är det bra om det finns en mack eller liknande. Men ibland har man inte lyxen att välja precis vart man ska stå, det händer att körtiden tar slut och man får stå på en parkeringsficka bredvid vägen också.

Du var med om en olycka för några år sedan. Vad var det som hände och hur har det påverkat dig?

Jag satt och körde på leden i Göteborg och i höjd med Liseberg så fick jag ett mekaniskt fel på bilen i en kurva som resulterade i en sladd jag inte kunde häva, när bilen gick av vägen välte den och la sig på förarsidan.

Jag skadade mig ganska ordentligt och blev inlagd på Sahlgrenska, där fick jag veta att många av mina revben var brutna på vänstersidan.

Vill minnas att jag hade 12 frakturer, någon värre smärta har jag inte varit med om i mitt liv samtidigt som jag var väldigt glad att jag levde och att ingen annan skadades i sladden.

Eftersom det var så många frakturer så opererade dom mig och satte in några plattor och spikar så revbenen skulle kunna läka ihop ordentligt vilket lämnade ett långt ärr som påminnelse.

Jag kommer inte ihåg exakt hur länge jag var borta från jobbet men minns tydligt att första gången jag skulle köra efter olyckan så var det ganska jobbigt. Men allt eftersom så återgick det mot det normala igen, känner ju att jag har blivit aningen försiktigare nu när jag kör men förutom det så känns det numera som vanligt att jobba.

Hur tycker du att säkerheten är ute på vägarna?

Detta yrket är ju ett av de farligaste jobben som finns i Sverige har jag hört, men det är inget jag tänker på direkt. Man ser ju en del tveksamma ekipage på vägen som kanske inte borde vara där.

Sen finns det ju såklart vägar som kanske inte är så bra ur ett säkerhetsperspektiv. Men det byggs ju om på vägarna och fordonen blir mer säkra, så jag tycker nog att det är ok ute på vägarna ändå.

Vi tackar för pratstunden och låter Jimmy starta sin arbetsvecka. På aromdekor.se finns mer information om företaget och AdBlue:n som Jimmy och hans kollegor kör ut till kunder runt om i landet.

Kolla även in videon nedan som visar lite mer från Jimmys vardag.