Presenteras av Sandahls & Goods & Parcel

Reportage: Stortrivs med lotskörning i kombitrafik

Intervju med Erik Andreasson på Sandahls Goods & Parcel

Erik Andreasson - Sandahls Goods & Parcel
T.v. kombitrafikterminalen i Göteborg och t.h. Erik Andreasson. Foto: Sandahls Goods & Parcel
Publicerad 8 november 2019

Erik Andreasson kommer från en lokförarfamilj men valde lastbilsratten. Idag är han chaufför inom kombitrafiken för expansiva Sandahls Goods & Parcel och gillar de långa dagarna mellan Göteborg och Halmstad.

Under en av Erik Andreassons lediga dagar fick vi chansen att ställa lite frågor och höra om hans karriär som chaufför. Han berättar också om hur det är att köra inom kombitrafiken på Sandahls Goods & Parcel i Göteborg.

Hur började du som chaufför och varför kombitrafik?

Tanken var egentligen att jag skulle bli lokförare precis som min pappa och mina bröder. Men när jag skulle söka till gymnasiet så hade de ingen intagning på SJ.

Jag såg då att man kunde få körkort på fordonsprogrammet och lastbilschaufförer behövs ju alltid. Tog examen från fordonsgymnasiet i Halmstad 1999 och märkte direkt att jag verkligen gillade att köra lastbil.

Första jobbet blev på ett åkeri i Smålandsstenar där jag fick börja med en mindre lastbil och att köra styckegods. Det gav mig rätt grund för att ta mig an mer utmanande körningar och det är något som jag tycker ofta hoppas över idag. Men det är väldigt viktigt.

Efter det blev det Schenker i Halmstad och Schenker Åkeri i Göteborg före jag 2003 började köra kombitrafik på Milles Åkeri som senare köptes upp av Sandahlsbolagen. Jag trivs jättebra och kör fortfarande kombitrafik här i Göteborg.

Truck lastar trailers på tåg. Foto: Sandahls Goods & Parcel

Vad innebär det att köra kombitrafik?

Det innebär transporter där man kombinerar järnvägs- och vägtransporter. Så det blev lite tåg för mig ändå. Bilen jag kör är en Scania med fyra knaster där olika skåp lyfts på. Sedan kopplas det till en dolly med en trailer.

Till vår kombiterminal ute i Arendal i Göteborg kommer varje dag tåg från kombiterminaler i Sundsvall, Umeå och Luleå. Det som är lite speciellt med kombitrafiken är att det just finns tåg att passa, och de väntar inte.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

Den här veckan är jag ledig måndag, tisdag och jobbar sedan onsdag, torsdag och fredag. med 12-timmarspass från halv 6:30 till 19:30. Vi har sedan ett rullande treveckorsschema.

Jag startar upp dagen med kaffe och kollar vad som är förberett och vad jag har på bilen. Sedan hoppar jag in och kör söderut på min runda som går ner mot Halmstadsområdet.

Jag lastar och lossar längs med vägen och på eftermiddagen fyller jag upp hos någon av ett antal större kunder före jag vänder tillbaka mot Göteborg. Sista inlämning är klockan 19:00 men jag försöker alltid vara tillbaka en vid 18:30 så att man har lite marginal.

När jag har lossat så kopplar jag ofta på nytt flak och trailer inför nästa dags körning före jag stämplar ut för dagen. Det är en vanlig dag för mig och under dagen gör jag ett stopp för att äta min lunchlåda som jag har med mig.

Vad är det bästa med att köra på Sandahls?

Jag har alltid velat komma från staden och sköta mig själv vilket gör att jag verkligen trivs med min körning ner i Halland. Det är fantastiskt att få vara ute på vägarna och se årstiderna passera.

Det är också kul att arbeta på ett åkeri som växer så som Sandahls Goods & Parcel och Sandahlsbolagen gör. Man satsar verkligen på att ge rätt förutsättningar för oss chaufförer och vi har en modern fordonsflotta.

Erik Andreasson avslutar med att förklara att det alltid finns stora möjligheter att påverka sin arbetsdag och körning om man är driven. Han har själv fått möjligheten att anpassa sin dag och kör fast på Halmstadskörningen.

sandahlsbolagen.se finns mer information om företaget och här kan du se lediga jobb företaget har just nu.